• Storskar
  • 3
  • 2
  • 4
  • 1

Upplev Vaxholm - en cityguide till skärgårdens huvudstad

svdanlenfidenoes

_nu-webb  

 

Verksamhetsberättelse 2011

Styrelsen i VT.nu har under 2011 fortsatt sitt arbete med fokus på åtgärder och aktiviteter för att marknadsföra Vaxholm som en levande ort när det gäller handel och upplevelser året om för stadens invånare och besökare.

Året har präglats av ett nära samarbete med Företagarna och Vaxholms kommun på styrelse- och medlemsnivå i kommunens visionsarbete som startade 2010 och landade den 5 oktober 2011efter fyra ”workshops” då arbetsgrupperna blev överens om att positionera ”Vaxholm - hjärtat i skärgården” som Vaxholms vision. Nu blir det upp till bevis när det gäller att föra ut budskapet på alla fronter. Från den 1 oktober har kommunen anställt en kommunikatör på heltid som blir en viktig frontfigur i det fortsatta arbetet.

För andra året i rad genomförde butikerna en påskparad på påskafton. För ändamålet inköpte föreningen en dräkt till tuppen som blev mycket uppskattad av barnen. Aktiviteten avslutades med att leta upp gömda påskägg och tuppen delade ut godis till de över 100 barnen som klätt ut sig till påskkäringar.

Under våren färdigställde föreningen ett parkeringsprojekt –parkeringsgarage under Lägret för cirka 500 bilar – som presenterades för kommunen under hösten. Projektet bygger på extern finansiering och långsiktig lönsamhet.

Som vanligt prydde VT.nu Hamngatan med sina signalflaggor under sommarhalvåret.

Den 20 september genomförde Företagarna i Vaxholm och VT.nu en ”Skördefest” på Bogesunds Slottsvandrarhem för sina medlemmar och övriga företagare i Vaxholm. Drygt 50 företagare deltog och delades in i fyra team som fick olika uppgifter att lösa. Ett uppdrag var att presentera ett intressant miniprojekt för utvecklingen av Vaxholm. Vinnande bidrag blev ett projekt som fokuserar på Rådhustorgets aktivering.   

Den 24 september genomförde butikerna med stöd av föreningen och i samarbete med kommunen den bilfria dagen, då butikerna ”flyttar ut på gatan” och erbjuder attraktiva priser på delar av sitt sortiment. Aktiviteten drog betydligt fler besökare/köpare än tidigare år och alla var nöjda.

I november deltog styrelserepresentanter och medlemmar i ett kvällsseminarium om centrumutveckling anordnat av kommunen. Fyra arbetsgrupper lämnade sina synpunkter på hur man vill se utvecklingen för Vaxholms handel och hur detta kan implementeras i den pågående planeringsverksamheten hos kommunen.

Så blev det äntligen dags för butikernas skyltsöndag 1:a advent. Vädret var gynnsamt och besökare likväl som boende i Vaxholm fick njuta av småstadsidyllen och den personliga julskyltningen. Det bjöds på glögg, pepparkakor och tomteletning i skyltfönstren, det senare en mycket uppskattad aktivitet för barnen.

För att stimulera julhandel i Vaxholm köpte föreningen annonstavlan vid Nibble (från stadensidan) under två veckor där budskapet Julhandla i Vaxholm. God Jul önskar www.upplevvaxholm.se publicerades.

Under 2011 har föreningen, som saknar egen hemsida, varit huvudsponsor för UpplevVaxholm och disponerat en egen Top Menu – flik. Hemsidan hade 41 625 besökare under 2011. Informationssidorna om styrelse, styrelseprotokoll, medlemsförmåner och aktiviteter har haft mellan 200 – 400 läsare. Annonsmodulen i höger kolumn på Startsidan har haft 16 434 visningar och 334 klickar.

Sammanfattningsvis har året som gått resulterat i ett konstruktivare samarbete med Företagarna och Kommunen som siktar på att förbättra näringslivsklimatet och affärsförutsättningar i Vaxholm. År 2012 kommer att präglas av fortsatt arbete med dessa måluppfyllelser.    

Styrelsen tackar för 2011 och önskar alla VT.nu medlemmar ett nytt givande 2012.

Per Råsten

Styrelsens ordförande

Hösten kommer närmare - Lars Wagnert

Resarö Marinmotor

Verkstad Motorer o Reservdelar Tel. 08 541 378 10

Nummer 10

Här matchar maten TV - sporten och kvällssolen över södra Vaxholmsfjärden

Skatter och Skrot

Ny butik på Rådhusgatan 26 Möbler med fokus på det gamla

Bröllop & Fest i Skärgården